Myter om träning..!

Morgonträning är mest effektivt för fettförbränning

Falskt.

– Det är möjligen lättare att komma iväg och planera in träning på morgonen, men förbränningen beror på hur länge och hur intensivt du tränar, säger träningsexperten Christina Sivertsson.


Vibrationsbälten från tv-reklamen funkar inte

Sant.

– Jag skulle inte rekommendera någon att använda dom, de hjälper inte fysiken ett dugg, säger Sivertsson.


Äter du efter klockan 18 går du upp i vikt

Falskt.

– Kroppen förburkar den energi den tillförs, oavsett tidpunkt på dygnet. Bäst är ett jämnt flöde av energi under hela dagen. Sak du träna på morgonen nästa dag kan det vara läget att fylla på med extra energi, säger Sivertsson.


Att stretcha efter träningen ger ingenting

Delvis sant.

– Här har rönen ändrats på sistone. Känns det bra att sträcka ut musklerna så kan du fortsätta, det är inte skadligt. Nu kommer allt fler övningar där man eftersträvar största möjliga kontroll, balans och stabilitet i en enda rörelse. Det ska ge liknande rörlighet som stretch, säger Sivertsson.


Får man inte träningsvärk har träningen inte gett något

Falskt.

– Ändrar man något i träningen eller tränar fel får man ofta värk, men generellt behöver man inte känna träningsvärk för att ha uppnått med träningen, säger Sivertsson.


Träningen förstörs om man dricker alkohol efteråt

Falskt.

– Det kanske inte är något man bör göra efter träningen då alkohol inte är en perfekt byggsten, men ett glas vin eller öl är inte skadligt, säger Sivertsson.


Promenader är bättre än att springa snabbt

Falskt.

– Det förbränns mer energi vid tuffare belastning, vilket i förlängningen innebär att mer fett bränns då också, säger Sivertsson.

 

Jag läster lite på aftonbladet och såg det här. Kan vara lite kul att veta faktiskt, med tanke på att många t.ex. inte äter efter 18:00 för att man lättare går upp i vikt, eller tror att vibrationsbälten från TV-shop verkligen fungerar.


Kommentarer
Postat av: lisette

Jag kan i alla fall säga att det med klockslag stämmer. Det stämmer för mig. Jag kan verkligen inte äta efter 18.00. Nä jag gick i skolan åt jag i skolan sen lite hemma men inte efter 18.00. Sen börja jag jobba extra på kvällarna. Kom hem 23.00 och åt. Efter studenten fick jag börja jobba där efter schema. Jag åt alltid när jag kom hem. Det har tyvärr gjort så att sömnen förstörs och vikten. Det är svårt med sådana tider näör det gäller arbete. Men jag tror strikt på det med måltid efter 18.00.

2009-09-16 @ 18:57:06
URL: http://www.lindhekepp.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0